7-8-2019 – Orgelconcert door Sietse de Vries op het Bach-orgel

woensdag 7 augustus 2019 20.00 uur

PROGRAMMA

Georg Böhm (1661-1733):
Praeludium (Ouverture) F-dur
Vater unser im Himmelreich à 2 Clav. et Pedal

Dietrich Buxtehude (1637-1707):
Praeludium g-moll BuxWV 149
Nimm von uns Herr, du treuer Gott (Vater unser im Himmelreich) (3 versus) BuxWV 207

Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Concerto voor Clavecimbel, strijkers en basso continuo BWV 1054
(Transcriptie Bernhard Winsemius)
a. Allegro
b. Adagio e piano sempre
c. Allegro

Sietze de Vries (* 1973):
Improvisatie naar de Orgelprobe uit de Grosse General-Baß-Schule (1731) van Johann Mattheson (1681-1764):

1. Auf einem mässigen StimmWerk aus freiem Sinn kurtz zu präludieren; im Modo minori… anzufangen und im Modo majori… aufzuhören, so dass er ungefehr drey biss vier Minuten währe: massen die Präludien vornehlich dazu dienen, dass man mittelst derselben die Zeit genau eintheilen und mit guter Art aus einem Ton in den andern kommen möge. Es muss aber nichts studiertes oder auswendig-gelerntes seyn.

Met een matig sterke klank vrij preluderen. Daarbij in ...mineur beginnen en in ...majeur eindigen. Het geheel moet ongeveer drie tot vier minuten duren. Binnen het preludium moet de indeling en timing goed kloppen, zodat er op logische wijze van de ene naar de andere toonsoort gemoduleerd wordt. Het mag echter niet een bestaand of uit het hoofd geleerd stuk zijn.

2. Folgendes leichte Fugen-Thema auf das beste im vollen Werk so auszuführen, dass die Mittel-Stimmen auch ihr Teil daran nehmen können und nicht stets in den äussersten gearbeitet werde: (verlangt wird eine Fuge mit chromatischem Gegensatz/Engführungen und Spiegelungen)

Het volgende eenvoudige fugathema bij voorkeur met een plenumklank uitwerken. Niet alleen de buitenstemmen moeten het thema bevatten, maar ook de middelste stemmen. (Er worden een chromatisch contrasubject, stretti en omkeringen verwacht)

3. Den jedermann und täglich-gebräuchlichen Choral-Gesang......... auf das andächtigste zu tractieren; einige Variationes darüber anzustellen, absonderlich aber denselben auf zweien Clavieren, deren eines starck, das andere gelinde angezogen, mit dem Pedal, in einer reinen unvermischten, driestimmigen Harmonie (Trio) ohne Verdopplung des Basses herauszubringen.

Het bij allen bekende en gebruikelijke kerklied .......... grondig bewerken. Enige variaties daarover maken, zowel op 1 als op 2 manualen, waarbij het ene manuaal luider is dan het andere. Ook met het pedaal en als trio, waarbij het verdubbelen van de bas vermeden moet worden.

4. Aus dem Subjecto einer Arie einen kurzen Modulum zu ergreiffen und eine Nachahmung darüber in vollem Werck anzustellen: so dass diesselbe entweder in der Form einer Chaconne oder einer freien Fantasie gleichsam zum Ausgange dienen könne...

Gott gebe seine Gnade dazu!

Uit het thema van een aria een kort motief nemen en op basis daarvan een plenumwerk als ‘uitleidend orgelspel’ maken. Dat kan in de vorm van een vrije fantasie of een chaconne.

God geve zijn genade voor dit alles!

http://www.sietsedevries.nl

CURRICULUM VITAE
Sietze de Vries is internationaal werkzaam als concertorganist en kerkmusicus.
Hij ontving zijn orgelopleiding onder anderen van Wim van Beek en Jos van der Kooy. Bij laatstgenoemde docent studeerde hij eveneens improvisatie, net als bij de illustere Jan Jongepier. Naast zijn bachelor en master diploma’s, is hij in het bezit van de bevoegdheidsverklaring I Kerkmuziek en de aantekening improvisatie. Tijdens en na zijn studie aan de conservatoria van Groningen en Den Haag maakte hij naam door niet minder dan vijftien prijzen te winnen bij diverse orgelconcoursen. Een afsluitend hoogtepunt van deze periode was het winnen van het internationale improvisatieconcours te Haarlem in 2002.

In het nieuwe millennium nam de carrière van Sietze de Vries ook internationaal een hoge vlucht: hij concerteert, doceert en jureert in vele Europese landen, maar ook in de Verenigde Staten, Canada, Rusland, Zuid-Afrika en Australië. Als docent is hij verbonden aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en hij is organist van de Groningse Martinikerk als opvolger van Wim van Beek. In zijn functie van artistiek leider van het Orgel Educatie Centrum Groningen, promoot hij het historische orgelbezit van de provincie, met als uitvalsbasis de Petruskerk te Leens.

Naast zijn werk als concerterend en docerend organist, is Sietze de Vries internationaal actief als excursieleider, geeft hij lezingen en masterclasses, maakt hij mediaproducties en produceert hij speciale kinderprogramma’s rondom het orgel. Zijn betrokkenheid bij het ontwikkelen van jong talent blijkt ook uit het feit dat hij vaste begeleider is van de bekende Roden Girl Choristers (Koorschool Noord Nederland). Artikelen van zijn hand over kerkmuziek, orgelbouw en improvisatie verschijnen regelmatig in diverse internationale bladen.

http://www.sietsedevries.nl

 

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt
door het Fonds Podiumkunsten