De toren

De toren van de Grote Kerk had er eigenlijk uit moeten zien zoals op het plaatje hiernaast. Het gevaarte helde echter in de 16de-eeuw al over. Eeuwenlang is er gebouwd aan de Grotekerkstoren. In de huidige tijd is zo’n langdurig bouwproces ondenkbaar, maar 600 jaar geleden was dat vanwege de beperkte middelen en technieken niet ongebruikelijk.
Met de bouw werd begonnen in het begin van de 14de eeuw. Ruim honderd jaar later, rond 1450, was het werk gevorderd tot de omloop. Maar toen sloeg het noodlot toe. Bij de grote stadsbrand in 1457 werden kerk en toren zwaar gehavend. De herbouw gaf de kans om de plannen te herzien. De toren zou een achtkantige bekroning van natuursteen krijgen en maar liefst 108 meter hoog worden. De toren begon in die tijd al te verzakken en vervaarlijk over te hellen. Een bijna 50 meter hoge torenspits zou desastreus kunnen zijn, daar werd dan ook van afgezien. Er bestonden plannen om de toren af te breken en de kerk te vergroten. De vrijstaande westingang van de toren herinnert daar nog aan. Uiteindelijk werden in 1626 de vier kolossale wijzerborden aangebracht, die tot op vandaag het silhouet van ‘de Dordtse Dom’ bepalen. De uiteindelijke hoogte van de toren werd daardoor 65 meter. (Vanaf onderkant fundering 72 m).

Overhellen gestopt

Bij de restauratie van 1953 tot 1973 is de verdere verzakking van de toren tot staan gebracht en zijn de originele traceringen weer aangebracht. Ook kreeg de omringende bebouwing een stijlvolle vorm en bestemming. De toren staat nu 2,25 meter uit het lood en zet zich met zijn gewicht van 12 miljoen kilo schrap tegen het noordwesten: een symbool van Hollands oudste stad en haar relatie tot wind en water.

De moeite van het beklimmen van 275 traptreden wordt beloond met een groots uitzicht. Dichtbij ligt de oude binnenstad met de havens aan het drukst bevaren rivierenknooppunt van Europa. Verder weg strekt de stad zich in zuidelijke en oostelijke richting bijna uit tot aan de Biesbosch. Zichtbaar zijn onder andere de centrale in Geertruidenberg, de petrochemische industrie in Moerdijk en als het meezit zelfs de toren van Breda. Naar het oosten en het noorden zijn plaatsen als Gorinchem en Gouda te onderscheiden en soms zelfs de Utrechtse Domtoren. In westelijke richting zijn onder andere de Brienenoordbruggen en de Euromast te zien.