Orgelconcerten

In het kader van de Dordtse Cultuurnacht: Cor Ardesch, orgel m.m.v. Marcel Wierckx- projectie : “KLEE DROOMT BACH”

Datum: woensdag 15 oktober 2025
Tijd: 20:00 - 21:00

Klee droomt Bach 
De performance is opgebouwd uit een aantal stukken uit het Musikalisches Opfer (BWV 1079),
een nieuw werk geschreven met AI en een soundscape waarin het gedicht van Gustavson figureert.
Op het orgelfront worden, als een geglaceerd schilderij in elkaar overlopende en veranderende
projecties op basis van schilderijen van Klee getoond.

Marcel Wierckx en Johan Luijmes zijn de makers van deze productie.

Cor Ardesch orgel

De toegang tot dit concert bedraagt € 10,– p.p. 
( Er is geen voorverkoop)

PROGRAMMA

  • Fantasie in c (BWV562/1) & Orgelklänge (1914)
  • Fuga in c (onvoltooid) (BWV562/2) & Fuge in Rot (1921)
  • Fantasie in c (BWV562/1) overgang naar soundscape en gedicht
  • Gustavson & Polyphonie (1932)
  • Uit ‘Musicalisches Opfer’ BWV 1079; Ricercar a3
  • Canon a 2 cancrizans & Alter Klang (1925)
  • Canon a 2 (per motum contrarium) & Polyphon gefastes Weis (1930)
  • Canon a 2 (per motum contrarium, super Thema Regium) & Choral und Landschaft (1921)
  • Canon a 2 (super Thema Regium) & New Harmony (1936)
  • Ricercar a 6 & Hauptwege und Nebenwege (1929)
  • Passacaglia in c BWV 582 & Ad Parnassum (1932)

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt
door het Fonds Podiumkunsten

Kerstconcert : “La navité du Seigneur” door Cor Ardesch op het Kam-orgel

Datum: vrijdag 19 december 2025
Tijd: 20:00 - 21:00

“La navité du Seigneur”

Ontstaan in 1935 als tweede cyclus, na ‘l’Ascension’, maar aanzienlijk uitgebreider,
is ‘La Nativité’, het eerste grote werk waarin alle kenmerken van Messiaens eerste
scheppingsperiode aanwezig zijn. De opzet van het geheel is gebaseerd op een
theologische idee waarvan de componist in een woord vooraf
rekenschap aflegt. Messiaen noemt vijf punten:

  • Onze voorbeschikking door de vleeswording van het Woord.
  • God temidden van ons en als lijdende knecht
  • Drie geboorten: die van het Woord, die van Christus en de spirituele geboorte van de christen.
  • De personages die ‘aan de feesten van kerst en epifanie een bijzondere poëzie geven’
  • Het getal 9 dat verwijst naar de 9 maanden waarin de heilige Maagd het Christuskind draagt.

Cor Ardesch (*1959) studeerde orgel bij Piet Kee aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Daarnaast volgde hij een opleiding Improvisatie bij Bert Matter aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Sinds 1998 is Cor Ardesch organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Dordrecht. Op 26 september 2007 werd Cor Ardesch tijdens de ingebruikname van het Bach-orgel benoemd tot stadsorganist van Dordrecht. In 2011 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn verdiensten op het gebied van de orgelcultuur in het algemeen en die van Dordrecht in het bijzonder.
Als artistiek adviseur werkt hij samen met de Werkgroep Muziek en organiseert jaarlijks een groot aantal concerten in de Grote Kerk. Cor Ardesch doceert orgel, improvisatie en kerkelijk orgelspel.
Er verscheen een groot aantal CD’s, waarop hij het Kam-orgel van de Grote Kerk te Dordrecht bespeelt. In december 2008 startte Cor Ardesch een groot project waarbij alle werken van Johann Sebastian Bach, gespeeld op het Bach-orgel, op cd werden vastgelegd. De feestelijke afronding van dit project vond plaats op 24 augustus 2016. Buiten Nederland trad hij als concerterend organist op in o.a. België, Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen en Rusland. Meer informatie is te vinden op www.corardesch.nl

 

De toegangsprijs bedraagt € 10,– per persoon.